Visie

Begeleiding

Onze praktijk biedt individuele begeleiding met een warm hart voor kinderen door een onderwijsdeskundige voor kinderen van 5 tot 12 jaar:

  • Voor kinderen met leermoeilijkheden m.b.t. lezen, rekenen en schrijven
  • Voor kinderen uit de laatste kleuterklas waarbij de reken- en leesvoorwaarden nog niet vervuld zijn
  • Voor hoogbegaafde leerlingen
  • Voor leerlingen met leermoeilijkheden in combinatie met andere problematieken, zoals autisme, AD(H)D, ...
  • Voor hoogbegaafde leerlingen in combinatie met andere problematieken, zoals autisme, AD(H)D, ...

Met de komst van het M-decreet, verwacht de overheid dat scholen kinderen met heel wat uiteenlopende problematieken ten volle tot ontwikkeling laten komen. Binnen het kader van de lestijden ‘zorg’ is het bieden van onderwijs op maat voor leerkrachten vaak een complexe opdracht. Daarom is het bieden van de nodige ondersteuning voor scholen niet altijd mogelijk.

Met haar ruime expertise in leermoeilijkheden, hoogbegaafdheid en andere problematieken, biedt praktijk klim-op hiertoe dè oplossing op maat van elk kind.

We willen elk kind maximaal laten ontplooien en de onderwijskwaliteit bieden waar het recht op heeft. De fundamenten binnen onze beleiding zijn welbevinden (=zich goed voelen) en betrokkenheid (=motivatie) waarbij we vertrekken vanuit interesses en talenten. De onderwijsmaterialen vormen de bouwstenen. Onze ondersteuning beperkt zich niet tot enkel individuele begeleiding: er wordt breed ingezet op alles wat nodig tot maximale ontwikkeling van elk kind. Voorzien van GRATIS oefenmateriaal op maat om thuis te oefenen, aanbieden van leertrajecten op maat voor in de klas, zorgen voor huiswerk en toetsen op maat zijn hier voorbeelden van.

Praktijk klim-op staat voor een totale aanpak: het samenspel van begeleiding op maat van het kind, ondersteuning van ouders en leerkrachten, het handelingsgericht samenwerken met alle betrokkenen garanderen een zo maximaal mogelijk leerresultaat in een zo kort mogelijke begeleidingsperiode.

Ouders en leerkrachten

Voor ouders en leerkrachten kan het ondersteunen van kinderen moeilijk en belastend zijn. Het is belangrijk om hier niet alleen voor te staan. Gedeelde zorg en zich begrepen voelen, stelt ouders en leerkrachten beter in staat om het soms zware begeleidingstraject vol te houden.

Zowel ouders en leerkrachten kunnen hieromtrent ten alle tijden met ons contact opnemen, hoe klein de hulpvraag misschien lijkt. Daarom vinden we het belangrijk om naast het bieden van een luisterend oor ook te zorgen voor de nodige ondersteuning.

Deze ondersteuning zal bestaan uit het antwoord op de vragen:
‘Wat hebben de ouders nodig om hun kind te helpen?’
‘Wat heeft de leerkracht nodig om het kind te helpen?

Onze praktijk heeft door haar ruime expertise en ervaring op dit vlak heel wat know how. Daarnaast blijven we steeds zoeken naar oplossingen en creëren we ondersteunende materialen op maat van het kind. Deze materialen kunnen bestaan uit oefenafspraken, oefenschema’s, aangepaste leertrajecten, aangepast huiswerk, aangepaste toetsen cfr. leertrajecten,...

Samenwerking met scholen & andere externe begeleiders

Om kinderen maximaal en optimaal te kunnen ondersteunen, opvolgen, evalueren en bijsturen in hun leerproces zijn we vragende partij om nauw samen te werken met scholen en externe begeleiders. Zo kan de ondersteuning van het kind door de verschillende begeleiders op mekaar afgestemd worden.

We willen graag werken volgens het principe van handelingsgericht samenwerken waarin het kind centraal staat. De manier van samenwerking wordt met ouders en de school afgestemd volgens hun wensen en/of mogelijkheden. Het ‘samen werken’ kan bestaan uit communicatie via mail, via telefoon en via gezamenlijk overleg.

Binnen de samenwerking met scholen willen we de aanpak binnen de gebruikte methodes op school als uitgangspunt nemen en uitbreiden met andere methodieken volgens interesses en talenten van het kind, rekening houdend met de leerplandoelen en de eindtermen.

Ontwikkeling onderwijsmateriaal

Via eigen ontwikkeling van onderwijsmaterialen wil praktijk klim-op haar expertise tot bij het onderwijs brengen

Ons doel is om scholen doelgericht, kwaliteitsvol en goedkoop te ondersteunen.

Op kind- en leerkrachtniveau ontwikkelen we oefenmateriaal, dat gericht is op specifieke, onderliggende problemen die het leerproces kunnen doen vastlopen. De samenstelling van ons materiaal is uniek! Het verbindt inhouden met een bundeling van alle elementen die nodig zijn om het probleem diepgaand en daadwerkelijk aan te pakken. (meer info)

Op schoolniveau ontwikkelen we concreet uitgewerkte zorgmodules die scholen ondersteunen in het verbeteren van hun onderwijskwaliteit.

Talenten, interesses, welbevinden en betrokkenheid van kinderen én teamleden als uitgangspunt gebruiken, zijn de fundamenten van elke module.

Praktijk Klim-op verbindt deze fundamenten met efficiëntie en haalbaarheid in aanpak.

Onze praktijk wil graag tegemoet komen aan de ondersteuningsbehoeften van scholen.
Daarom kunnen leerkrachten suggesties doen voor ontwikkeling van onderwijsmateriaal voor onze webshop.