Begeleiding: hoogbegaafdheid

Hoogbegaafden voelen zich vaak niet goed in hun vel en kunnen daardoor gaan onderpresteren.

Daarom zorgen we er in eerste instantie voor dat kinderen zich begrepen voelen en de nodige prikkeling en uitdaging krijgen.
Daarnaast zorg we voor vorming van een goede werkhouding en leren omgaan met hoogbegaafdheid.

Interesses en talenten van het kind vormen het uitgangspunt voor het bepalen van bepaalde inhouden. Het begeleidingsplan, dat permanent kan bijgestuurd, is de richtingaanwijzer. Als algemene leidraad wordt de methodiek van Prof. Tessa Kieboom gevolgd. Zij is in ons land dè autoriteit is op vlak van hoogbegaafdheid.

Methodiek

De begeleiding bestaat uit 2 luiken

  • psycho-educatie
  • leertraject op maat voor in de klas

Psycho-educatie is een zeer belangrijk onderdeel in onze begeleiding omdat de kinderen hierdoor stap voor stap leren wat hoogbegaafdheid is, welke voor- en nadelen dit kan opleveren en hoe ze hiermee kunnen omgaan. Optimaliseren van de werkhouding en het afleren van ‘de hangmat-houding’ zijn inhouden die bij veel hoogbegaafden aan bod zullen komen.

Om de kinderen opnieuw te prikkelen en herhaling te vermijden, voorzien we een leertraject op maat voor in de klas. Dit leertraject vervangt klasoefeningen van reeds gekende leerstof. Om het doorzettingsvermogen en de werkhouding aan te scherpen, vragen we scholen de oefeningen niet vrijblijvend te laten maken.

Onze praktijk biedt eveneens de mogelijkheid tot voorzien van huiswerk en toetsen op maat.